Několik hodin školy už máme za sebou, a tak se můžu trošku rozepsat, jaké to je ve škole. Jedním slovem – pěkné. A více slovy?
Disclaimer: Nechci, aby tento článek zněl tak, že na VŠE je vše špatně a na UVICu je vše super. Zvídavý a pozorný čtenář jistě pochopí…
Předně bude asi fér uvést, že se v Kanadě platí školné. Jeho výši zatím nevím, ale viděl bych to na více než 50 000Kč/rok. Možná proto studují ti, co je to baví, a ne jen tak někdo. A nás to taky baví.
Na business faculty jsou, co vím, jen přednášky, žádné labs. Jenomže přednášky jsou trošku jiné. V učebně je maximálně 40 studentů, všichni mají před sebou jmenovku a učitel je oslovuje křestními jmény. Prezence je obvykle povinná, pokud ne, tak alespoň součástí hodnocení. Studenti aktivně diskutují a na některých hodinách nejsou povoleny notebooky. Přijde mi, že učitel musí opravdu podrobně znát látku, protože se studenti na spoustu věcí ptají a o všem rádi diskutují. Lenka Š. si jistě vzpomene na přednášku z MNG3, na jednoho aktivního studenta. Takových je tu většina (až na to, že se nepřevlíkají v přednáškové místnosti). Hlavou se mi honí ještě jedno jméno jednoho aktivního studenta – tak takových tu je taky spousta.
Některé předměty jsou ukončeny zkouškou, jiné jsou jen dle aktivity v průběhu semestru. Zatím po nás nikdo nechtěl žádnou práci na 30 stran, kterou by stejně nečetl. Je zde několik prezentací, z části týmové, z části individuální. O tom se asi rozepíšu v příštích týdnech, až si pár vyzkouším.
Tón, kterým se baví s vyučujícími, je překvapující, velmi blízký a přátelský. Učitel si docela často udělá srandu ze studentů (“slečno Grangerová, není vaše sestra Hermiona?”), studenti velmi přímo a hovorově odpovídají na otázky. Učitel si křestní jména pamatuje i z předchozích kurzů. Na první hodině Business and the internet přicházející studenti oslovovali vyučující a povídali si s ní, kde kdo byl o prázdninách.
Louka uprostřed campusu; foceno mobilním telefonem; při focení nebyl zraněn jediný králík
Podle toho, co dnes říkal Jeff, je zde o pozici vyučujícího na univerzitě velký zájem. Vyučující si na přednášky nosí vlastní notebooky – vypadá to, že nejsou školní – mají různé OS, obvykle Home edition. Na přednášku přicházejí o 10 minut dřív a vše si připraví. Všichni, co nás zatím učili, uměli velmi dobře s počítačem, ať už jde o přednášení s Powerpointem, nebo o surfování ve Firefoxu. Škola jako taková má vynikající vybavení – ať jde o projektory, audio soustavy, počítače v knihovnách, nebo o sportoviště, o kterých jsem už psal. Nevím, jestli to je placeným školstvím, nebo tím, že zde prostě škola dostává vyšší dotace od státu, nicméně vidím zde zásadní rozdíly.
Uvidíme, jak se můj pohled na výuku změní v průběhu semestru, popřípadě po skončení….
A taky končí deset minut před oficiálním koncem hodiny! :-)
OdpovědětVymazat